Het is alweer oktober - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Lori Spruijt - WaarBenJij.nu Het is alweer oktober - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Lori Spruijt - WaarBenJij.nu

Het is alweer oktober

Blijf op de hoogte en volg Lori

15 Oktober 2014 | Portugal, Lissabon

Hoi, weer een nieuw reisverslag. Het is alweer oktober! De tijd gaat zo snel! Ik heb de afgelopen weken weer veel mee gemaakt en het werd weer tijd voor een nieuw reisverslag. Niet alleen vind ik het leuk om mijn verhalen te delen met jullie, ook lijkt het me leuk om deze reisverslagen terug te lezen als ik weer in Nederland ben. Laat ik verder gaan bij waar ik gebleven ben.

Ik ben het laatste weekend van september op international weekend naar Portimão geweest. Ik ging daarheen met 4 huisgenoten. Het werd georganiseerd door de universiteit van Maartje, maar ook studenten van andere universiteiten mochten mee. Vrijdag middag vertrokken we en tegen het eind van de middag waren we in Portimão. We hadden ontzettend geluk met het weer. Zoals ik vertelde is het weer niet wat het hoort te zijn. Dat weekend was het gelukkig heel mooi, dus daar hadden we geluk mee. Portimão ligt in de Algarve, wat een streek is in Zuid-Portugal. De meesten kennen Albufeira wel, dat ligt ook in die streek. We verbleven in een appartement wat ons echt verraste. We hadden eigenlijk gedacht dat we in een hostel zouden verblijven, maar tot onze verbazing zaten we in een appartementen complex. We zaten op de kamer met twee andere meisjes: Elisabeth uit Canada en Pavlina uit Bulgarije, twee leuke meiden. Vrijdag hebben we niet heel veel meer gedaan. We hebben met de groep gegeten in een bar wat later op de avond een uitgaansgelegenheid was. We hebben hier wat sangria en morangoska´s gedronken. Morangoska is iets wat ze hier in elke bar/club bijna wel hebben. Het is een mix van vodka, suiker en verse aardbeiden. Soms is het zelfs zo dat ze de aardbeiden snijden waar je zelf bij staat. Aanrader! We hebben wat gedanst en zijn daarna naar het appartement gegaan. De volgende dag was er de mogelijkheid om naar een waterpark te gaan, maar aangezien je daar bijna de hele dag zou blijven hebben wij (alle meiden van de kamer) besloten om niet mee te gaan en zelf Portimão in te gaan. We zijn naar het strand geweest en hebben daarna een taxi genomen naar het centrum. Hoewel het een zaterdag was, was er haast niemand op straat. Je kon echt zien dat het hoogseizoen voorbij was. We hebben bij een lokaal restaurantje lekker vis gegeten en zijn toen weer terug gegaan naar het strand. ´s Avonds kregen we weer eten in dezelfde bar en we zijn daarna naar wat verschillende barretjes geweest om lekker te dansen. Zondag ochtend zijn we nog even naar de boulevard gelopen om een koffie te drinken en daarna gingen we alweer richting Lissabon. Nadat we halverwege de reis een uur op de parkeerplaats stil hebben gestaan omdat de bus niet meer startte, kwamen we begin van de avond weer in Lissabon aan. Het was echt een leuk weekend :)

Vorige week zondag hebben we weer eens een culturele dag gedaan. We zijn naar Belém geweest, daar was ik al wel vaker geweest, en zijn daar het klooster (mosteiro dos jerónimos) in gegaan om te bekijken. Verder hebben we daar in de buurt voor het eerst de échte pastéis de Belém gegeten (aanrader!). Het is een soort zoet bladerdeeghapje. In Lissabon kan je op elke hoek van de straat pastéis de nata kopen, die zijn vergelijkbaar met pastéis de Belém. Er wordt echter altijd gezegd dat pastéis de Belém beter zijn. Die hebben we dus uitgeprobeerd en zijn ontzettend lekker. Verder zijn we naar een kerkhof (cemitério dos prazeres) geweest. Het is een kerkhof dat is gebouwd nadat cholera was uitgebroken in Lissabon ander halve eeuw geleden. Er was behoefte aan een plaats voor de overledenen. Zo is dit kerkhof ontstaan. Het ziet er niet uit als een gewoon kerkhof want de graven zijn allemaal huisjes. De een klein, oud en verlaten en de ander enorm groot en mooi. In die huisjes liggen de kisten van de overledenen. Soms zijn de huisjes oud en vervallen en staat de deur open en dan zie je de kisten liggen. Best wel indrukwekkend. Verder hebben we die dag gewoon rondgelopen en gekeken en 's avonds lekker sushi gegeten!

Op het moment zit ik in mijn tentamen periode. Ze noemen het mid-terms en zijn dus een soort tussentoetsen. Aangezien ik van veel vakken veel presentaties en opdrachten heb, betekent dit dat ik geen mid-term heb. Van de 6 vakken die ik volg, heb ik er maar van 2 een mid-term. Ik heb vrijdag m´n eerste en volgende week woensdag de tweede. Daarna ben ik anderhalve week vrij. Ik ga volgende week vrijdag 4 dagen op citytrip naar Porto met Judith. Porto is na Lissabon de grootste stad van Portugal. We gaan er waarschijnlijk met de trein heen (3,5 uur reizen) en slapen dan 3 dagen in een studio daar. Daar heb ik echt heel veel zin in!

Ik ga dit reisverslag 'afsluiten', want ik moet eigenlijk leren nu. Soggen kan ik ook in Lissabon, haha.